Що таке навички самообслуговування для дитини? Як ці навички сформувати?

06.Кві.2021
Що таке навички самообслуговування для дитини? Як ці навички сформувати?

«Я-сам/а» – кричить дитина коли мама намагається одягнути чи взути її. Або скільки гучних – «Я не хочу», Ви почули від дитини, коли намагались самостійно обрати одяг або взуття для неї, щоб повести у садочок чи на прогулянку. Як часто, Ви це чуєте від своєї дитини? Та як часто, сприяєте цим проявам самостійності? І чи варто це робити взагалі?

Перші прояви самостійності ми спостерігаємо в маляти вже тоді, коли він починає повзати. Адже, як багато відкривається перспектив коли «горизонт вільний», можна побавитись всім, що знайдеться або до чого дотянешся, скуштувати чи кинути кудись далеко. Вибір – безмежний. Але часто, дорослі обмежують цей вибір. Адже, безпека дитини – понад усе. Це – беззаперечно.

Стимулюючи саме таку, на перший погляд, не важливу особливість даного вікового етапу дитини – як самостійність, ми готуємо грунт для виховання навичок самообслуговування.

Самообслуговування – це те, що сприяє задоволенню потреб з догляду за собою (тіло, речі тощо). Саме цей процес, формує знання про власне тіло, предмети особистої гігієни та власне поняття «гігієна», про догляд за своїми речами, харчування, прибирання, розуміння того, що кожен має певні обов’язки, які і складають таке поняття як – «Я-сам».

Уміння самостійно одягатися та взуватися. Повільно, лівий черевик на праву ногу, шапка навиворіт, ґудзик за гудзиком тощо – це чудово, адже дитина проявляє бажання зробити це самостійно і в неї, як і в кожного, є право на помилку.

Прийом їжі. Миємо руки, сідаємо за стіл, користуємося столовими приборами, прибираємо посуд за собою.

Відвідування туалету. Уміння сходити самостійно в туалет та прибрати за собою.

Гігієна. Вміння почистити зуби, помитися, користуватися засобами гігієни.

Що повинна вміти і знати дитина ?

Від 4 до 5 років. Дитина  повинна:

  • Знати своє ім’я
  • Вміти зателефонувати до служби екстреної допомоги
  • Виконувати просте прибирання: витирати  у доступних місцях і прибирати посуд зі столу після прийому їжі
  • Годувати хатніх тварин
  • Знати номінали купюр і в загальних рисах розуміти, як користуватися грошима
  • Чистити зуби, зачісуватися та вмиватися без допомоги
  • Допомагати з пранням. Наприклад, збирати свій брудний одяг і складати його в пральну машинку
  • Самостійно обирати для себе одяг тощо…

 

Від 6 до 7 років. Діти цього віку можуть почати допомагати готувати їжу і здатні навчитися:

  • Перемішувати, чистити і різати негострим ножем
  • Готувати прості страви – скажімо, бутерброд
  • Мити тарілки
  • Обережно використовувати побутові і мийні засоби
  • Заправляти ліжко без допомоги
  • Самостійно купатися  тощо…

Більшість батьків не надають серйозного значення вихованню самостійності у дітей і, вважаючи їх надто маленькими, намагаються все зробити за них самі. Інші, розуміючи значення виховання самостійності в розвитку дитини, все ж проявляють нетерпіння і роблять за дитину те, з чим він може впоратися сам. Пояснюють вони це тим, що вранці поспішають на роботу, а ввечері втомлюються, і повільність дітей їх дратує.

Потрібно пам’ятати, що сім’я – перше товариство, де формується характер дитини, його моральні якості, звички, життєво необхідні навички.

Навички самообслуговування, як і будь-які інші навички, утворюються не відразу. Для того щоб дитина навчилася правильно і добре вмиватися, одягатися, потрібно, щоб вона добре розуміла, як це слід робити. Потім потрібно постійно тренувати її в цій роботі. Пізніше дорослий може надати своєму поясненню більш загальний характер: «Я зараз подивлюся, чи правильно ти повісив одяг в шафу»; «Зв’яжи шарф добре, як я або твоя сестра». Але важливо не тільки тренувати дитину в самообслуговуванні, а й перевіряти, як він виконує цю роботу.

Домагайтеся, щоб дитина зрозуміла, що він робить потрібну для оточуючих його дорослих справу.

У школі , якщо дітки довго одягаються, у них скорочується час ; залишили неприбраними робоче місце. Це дозволяє виховувати в дітях дбайливість, почуття відповідальності, прагнення робити все добре. Практика показує, що при виконанні операцій самообслуговування діти, надягаючи сукню або прибираючи іграшки, роблять безліч зайвих, безладних рухів. Вони витрачають багато енергії, а якість роботи залишається недосконалою. Тому, перевіряючи, як справляються діти з самообслуговуванням, потрібно вчити їх уникати зайвих рухів.

Для того щоб дитина навчилася шнурувати черевики, необхідно розвинути дрібну мускулатуру рук. Для цього використовуйте дидактичні ігри «Шнуровка», «Рамки і вкладиші», «Мозаїка» і т. Д. У дитячому куточку помістіть предмети, використання яких зобов’язувало б дитину вправлятися в зав’язуванні, застібанні (комірці, фартушки, кофти і т. П. ) Повісьте велике дзеркало, щоб дитина могла бачити себе.

При формуванні навичок одягання і роздягання, перш за все, вчіть послідовно і раціонально виконувати дії. Поясніть, що перш ніж надіти гольфи, треба зібрати їх гармошкою, а надягати починати з носка; перш ніж взуватися, сандалі треба поставити так, щоб вони «дивилися один на одного, а не сердилися б, не відверталися»; щоб правильно надіти футболку, светр, потрібно спочатку визначити, де у них перед; куртку слід спочатку розкласти на лавці, а потім одягати, і т. д. Одночасно з поясненням показуйте, як зібрати гармошкою гольфи і правильно натягнути їх, як визначити перед футболки (по малюнку, по коміру і т. п.) і як правильно надіти її. Все це допоможе швидше оволодіти необхідними навичками одягання. Поступово переходите від безпосередньої допомоги до нагадування, намагайтеся робити це ненав’язливо.

«Не робіть за дитину те, що вона може зробити самостійно» – чудовий девіз, саме для батьків. Трішки терпіння, завчасний початок збирання на вулицю, спільне чищення зубів чи одягання і взування – це саме те, що сприятиме формуванню у дитини цієї надважливої навички – самообслуговування.